Fastigheten byggdes 1911 och har berikat Södermalm i mer än 100 år

Bostadsrättsföreningen Skruven 11 köpte fastigheterna Högalidsgatan 52 A, B och C den 25 mars 2009 av Svenska Bostäder. Föreningen består av 57 bostadsrätter och 3 hyresrätter. Dessutom hyr föreningen ut en lokal, en restaurang. Till fastigheten finns 2 innergårdar där den större används flitigt för grillning och samkväm under sommarmånaderna.

Sedan den 1 janari 2023 har föreningen avtal med Nabo som tar hand om den ekonomiska förvaltninge och fastighetsskötseln.

Fastighetens skick

Byggnadsår: 1911
Ombyggnadsår: 1971 och 1998
V/A stammar: 2018 genomfördes ett stambyte i hela fastigheten. Samtliga badrum totalrenoverades.
Elstigar:
Tvättstuga:
Maskinparken har successivt bytts ut;  2 st fastighetstvättmaskiner (2013), torkskåp (2013) och torktumlare (2011).
Hissar: Hissen i A-porten byggdes om 2008 och hissarna i B- och C-porten byggdes om 2011.
Trappuppgångar: Samtliga tre trappuppgångar och lägenhetsdörrar målades om 2013. 2019 byttes de tre entrédörrarna.
Tak: Plåttaket målades om 2011.
Fasad: Fasadrenovering 1998.
Fönster: Fönsterrenovering 1998.
Uppvärmning: Fjärrvärme.
Ventilation: Självdrag. Endast kolfilterfläktar får installeras i köken. OVK-besiktning som gjorde 2018 godkändes inte. Ventilationen rensades i början av 2019 och två medlemmar ålades att installera ny installation då de flyttat köken. Ny OVK ska göras under 2019.

Juridiskt namn: Brf Skruven 11, en äkta bostadsrättsförening.
Adresser i föreningen: 3 stycken, Högalidsgatan 52 A, B, C.
Förvärvad: 2009 från Svenska bostäder.
Tomten: Ej tomträtt, föreningen äger fastigheten.
Antal lägenheter: 60 st lägenheter, varav 3 upplåtes med hyresrätt.
Antal lokaler: 1 restaurang.

Gemensamma utrymmen: Tvättstuga, källarförråd, litet barnvagnsförråd samt 2 innergårdar.
Förvaltare: Ekonomisk förvaltare tillika tekniskförvaltare är Nabo.
Juridisk person: Föreningen godkänner ej juridisk person som förvärvare.
Ägande: Föreningen godkänner delat ägande under förutsättning att den som bor i lägenheten äger minst 10%.
Parkering: Boendeparkering. Det finns inga garage- eller parkeringsplatser som tillhör föreningen.
Kabel TV & Bredband: Leverantör Ownit. Kostnad för närvarande 124 kronor/månad läggs på avgiften.

Ekonomi

Månadsavgift: I månadsavgiften ingår värme & vatten.
Lån: Föreningen har ca 19 miljoner i lån. För mer detaljerad information se årsredovisningen.

Avgiftsförändringar: Avgifterna höjdes med 10% den 1 januari 2018. För närvarande finns inga planer på att höja avgifterna.
Andrahandsuthyrning: Vid uthyrning i andra hand måste lägenhetsinnehavaren ansöka om tillåtelse. Läs mer under "Hyra ut i andrahand".
Medlemsansökan: Skickas till Brf Skruven11, Högalidsgatan 52A, 117 30 Stockholm.
Årsredovisning: "Material att ladda ner"